Breath

We proberen een innerlijke dialoog op gang te brengen met het lichaam. Een samenwerking! Contact met het lichaam te maken. Het lichaam beter te leren kennen en om het een vriend ipv vijand of slaaf te laten worden.

We kunnen de adem gaan observeren zonder te hoeven veranderen. Daarna kun je de adem gelijkmatig maken. Je haalt de adem daarmee uit zijn patroon. Dan mag je de adem zacht maken, Zonder pauzes of onderbreking. Smooth en easy.

We observeren de mind en haar patronen. Oftewel de samskara's. We laten de mind stromen en observeren gedachten patronen en het karma wat daaruit volgt. We proberen dit ook in het dagelijkse leven te observeren.

diagram4functiesvdmind

Eén onderdeel van mind zijn deze 4 functies vn de mind die samenwerken als de spaken v.e wiel. Alle 4 zijn z even belangrijk.

middenrif199x300groen

Buddi betekent innerlijke wijsheid, Chitta is de opslagplaats van indrukken, Ahamkara is de "ik"maker of ego en Manas onze zintuiglijke indrukken.

zie hier een filmpje van diafragmatisch ademen

Als het lichaam tot rust is gebracht en niet meer een obstakel voor de mind is. Je er niet meer door laat afleiden en de mind buiten het lichaam de richtingen voor, achter, links en rechts kan loslaten. Dus als de mind in het lichaam kan blijven met observatie. Nog wel in het lichaam kan spelen en bewegen middels observatie. Voor achter boven benden, maar alleen in lichaam. Dan kun je vragen aan de mind of deze bereid is een stapje verder te gaan. Iets meer naar binnen te gaan.

With credits to Three Treasures Studio

Het is belangrijk dat dit stap voor stap en systematisch gebeurd om mind te laten wennen aan de energetische bundeling en concentratie eerst in het hele lichaam dan via diafragmatisch ademen in de wervelkolom en dan in een punt. Zodat je de weg kunt herhalen, de weg helder wordt en de mind niet gaat dwalen en verdwalen in het grote onbewuste deel van de mind. Je kunt via dezelfde weg weer terug, stap voor stap.Je krijgt zo begrip op hoe "het, mind, bewustzijn" naar binnen gaat en weer naar buiten.

Dan is de mind rustig in balans en in harmonie. Dit is de stap naar ekagrata, éénpuntige concentratie. Daarna is mind ready voor de ruimte in het centrum van de borstkast. Mind wordt niet "meer" afgeleid en kan naar binnen gaan. Deep in de darkness stilness en silence. Rest in your own true nature. Dit is het begin van stap 3 de mind.

'Now, after having done prior preparation through life and other practices,
the study and practice of Yoga begins
' Patanjali: Yoga sutra 1.1 (transl. Swami J.)

Yoga Meditatie

minilogoyshgroen

Body, Breath, Mind

Asana's zijn de meest gebruikte vorm in Yoga om het lichaam te voelen en te leren kennen. Asana's zijn 1/8 van het Yoga Pad en zijn niet het doel. Het lichaam is een middel om naar binnen te gaan. Het lichaam is de 1e stap. Stap voor stap, Laag voor laag, steeds subtieler gaat de mind naar binnen. Dit gebeurd via de Jnanendriya's (5 zintuigen die info naar binnen brengen).

Er zijn 10 zintuigen(Indriyas), de 5 acties (of naar buiten gerichte zintuigen)Karmendriya's en dus de Jnanendriya's (5 zintuigen die info naar binnen brengen).

breath

mind

body

nadisinbody

Daarna nodigen de adem uit naar de wervelkolom te gaan. Als de beide neus- gaten zijn geopend is het middenkanaal open De Sushumna nadi. De opening heet Sushumna Awakening.

De ademhalingsspier zorgt voor de adem"ha ling". In feite hoeven we niet te halen maar doordat de middenrif-spier naar beneden aanspant voor het inademen creëert deze een onderdruk zodat de lucht ontspannen naar binnen glijdt.

Wat is je relatie met je lichaam?

Is je lichaam je vriend? Wil het samenwerken?

Wat is je relatie met je adem?

Is je adem je vriend? Wil het samenwerken?

Wat is je relatie met je mind?

Is je mind je vriendje? Wil het samenwerken?

De mens is zoals een gebouw of een tempel met 10 deuren. Deze deuren (de 10 zintuigen) van het lichaam observeren is een onderdeel en practice van Yoga. Wat komt er naar binnen en gaat weer naar buiten. Dit is gerelateerd aan het lichaam.

In het filmpje hierboven legt Swami Ma Tripura -shakti waarom het rustig worden niet lukt en we ons vaak niet één voelen. Onze klesha's, de kleuringen in ons mind veld, is waar wij ons mee identificeren of door laten (af)leiden. Waardoor wij de éénwording niet meer zien, voelen of realiseren.

bodygroensystematicmeditation
Mind

=

vraagteken

Beyond Mind, voorbij de mind, voorbij de samskara's, voor bij de klesha's, voorbij oordelen, voorbij gedachte, voorbij de horizon, voorbij aum, voorbij angst en emoties.

Om uiteindelijk EEN te worden. Om Yoga te worden. Yoga, in Sanskriet, betekent eenwording. De directe ervaring van de eenwording van Atman en Brahman, van het individuele met het universele

stap 1

stap 2

stap 3

Volgens Patanjali in de yoga sutra's is de éénwording uitgelegd als volgt:

1.2 yogash chitta vritti nirodhah

Yoga is het beheersen (nirodhah, reguleren, kanaliseren, bemeesteren, integreren, coordineren, kalmeren, tot rust brengen, verstillen, opzij zetten) van de bewegingen (grove en subtiele gedachtepatronen) in het veld van de mind.

1.3 tada drashtuh svarupe avasthanam

Dan verblijft de Ziener in Zichzelf, rustend in zijn eigen Ware Aard, wat Zelf-realisatie(éénwording) genoemd wordt.

Het lichaam tot rust brengen

De adem tot rust brengen

De mind tot rust brengen

als je mind niet rustig wordt

stap 4 is voorbij het lichaam, de adem en de mind. Als de mind tot rust is gekomen, de gedachtes geintegreerd, gecoordineerd, beheerst, verstild en opzij gezet dan verblijft het zelf in zijn ware aard. Het wordt ook wel aangeduid met een vraagteken

Het vraagteken is bereikbaar voor iedereen en heeft meerdere benamingen. Eigenlijk zijn er in deze staat geen woorden. Maar omdat wij er nu eenmaal over nadenken en er een naam aan willen geven staat het vraagteken als symbool voor nogal wat benamingen zoals bijv.vrijheid, éénwording, zelfrealisatie, de bron, de waarheid, samadhi enz

stap 4

Is de adem regelmatig?

Observeer dan de diafragmatische ademhaling

Als de mind samen met de adem op en neer door sushumna reist, de ruimtes voor, achter, links en rechts heeft losgelaten, nodig de adem uit naar de neusbrug te gaan. Verblijf daar een tijdje met mind.

wat kun je observeren?

Beyond body, breath and mind

je kunt altijd weer een stap terug nemen naar op en neer door de sushumna nadi of wervelkolom, als je de eenpuntige concentratie verliest. Of ga door..

Ga naar stap 2 : breath

ga naar stap 3 : de mind

Hieronder de opbouw van de yoga lessen van Jolanda Schoenmaker en over haar yoga pad en lessen

lees meer

je persoonlijke

eenpuntige concentratie
ekagrata

Deze zintuigen zijn in ons dagelijkse leven naar buiten gericht om signalen op te vangen. In yoga keren we dit proces om en proberen we de signalen uit de binnen wereld en de onbewuste mind te signaleren en op te vangen. Zodat we uiteindelijk dieper naar binnen kunnen en deze onbewuste herinneringen of samskara's ons niet meer in de weg zitten. We kunnen ze door het proces van meditatie gaan ontkleuren zodat we er los van komen.

keywoord

klik voor uitleg over de nadi's